Share This Article
Wszystkie drogi publiczne podlegają licznym przepisom, które określają m.in. wymagania techniczne oraz użytkowe w zależności od klasy drogi. Jeśli droga zaliczana jest do klasy S, wymagania będą inne niż np. w przypadku tej zaliczanej do klasy L. Co to oznacza w praktyce? Droga ekspresowa (S) powinna zostać inaczej zaprojektowana, wykonana i utrzymywana niż droga lokalna (L).
Zarówno tworzenie nowych tras, jak i utrzymanie tych już istniejących podlega przepisom prawnym. W Polsce regulacje związane z tymi procesami zawarte są m.in. w ustawie o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. oraz w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Jakie są najważniejsze zasady, o których należy pamiętać, gdy projektuje się nawierzchnie asfaltowe lub zarządza nimi?
Trwałość nawierzchni
Pierwsza kwestia to trwałość konstrukcji nawierzchni jezdni. Zgodnie ze wspomnianym już rozporządzeniem drogi muszą być projektowane w taki sposób, żeby ich nośność i przydatność do użytkowania nie były przekraczane przez okresy krótsze niż 30 lat – w przypadku dróg o konstrukcji nawierzchni sztywnej oraz dróg klasy A (autostrady) i klasy S (drogi ekspresowe) albo niż 20 lat w przypadku dróg o mniejszym znaczeniu, np. klasy L (drogi lokalne) czy D (drogi dojazdowe).
Należy zatem zadbać o to, aby prace bitumiczne zostały wykonane z pełną starannością, a skład mieszanki asfaltowej został dostosowany do rodzaju drogi, na której masa ma zostać ułożona.
Odpowiedzialność za stan techniczny dróg
Druga sprawa dokładnie określona w przepisach to odpowiedzialność za stan techniczny dróg. Odpowiedzialność zawsze ponosi zarządca, czyli np. zarząd powiatu, zarząd województwa, zarząd gminy lub Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. To oni powinny zadbać o to, aby przeprowadzać okresowe kontrole stanu podlegających im tras oraz naprawiać wszelkie uszkodzenia, które mogą zagrażać bezpieczeństwu użytkowników dróg.
Duże pęknięcia lub wykruszenia są szczególnie groźne wtedy, gdy występują na trasach o wysokich prędkościach dopuszczalnych, dlatego drogi klasy A (autostrady), S (drogi ekspresowe) oraz GP (drogi ruchu przyspieszonego) remontuje się jak najszybciej po powstaniu ubytków.
Prace naprawcze na drogach asfaltowych
Większość dróg w Polsce ma nawierzchnię asfaltową. Asfalt, chociaż jest stosunkowo tani, łatwy w rozłożeniu, bezpieczny i cichy, niestety po pewnym czasie może pękać. Jeśli dojdzie do uszkodzenia nawierzchni, zarządca drogi, jak wspomniano wyżej, powinien zadbać o naprawę kolein, spękań czy wykruszeń.
To zarządca ma obowiązek znaleźć firmę, która zajmuje się pracami bitumicznymi – wykonuje układanie asfaltu, odtworzenia nawierzchni i remonty cząstkowe, a następnie zlecić jej usunięcie ubytków np. przy zastosowaniu mieszanki mineralno-asfaltowej układanej na gorąco.
Układanie masy bitumicznej ma w swojej ofercie m.in. firma Radpol działająca na rynku od blisko 40 lat: https://rad-pol.pl/prace-bitumiczne/
Artykuł partnera